logo
DAGEN
UREN
MINUTEN
SECONDEN
logo

Inhoudsitems voor communicatie/ pers

EURO23 DE PANNE is het logo voor het Europees Kampioenschap zeilwagenrijden in oktober dit jaar in De Panne. 

De Panne is misschien wel het belangrijkste zeilwagencentrum van de wereld, en de lokale club, Royal Sand Yacht Club, organiseert het Europees kampioenschap van 2023. Het is het 55ste Europees kampioenschap. In 2010 werd in De Panne ook het Wereldkampioenschap gezeild.

Bij het Europees Kampioenschap strandzeilen dit jaar worden er tussen de honderd en de honderdtwintig zeilwagenpiloten verwacht uit ten minste zeven Europese landen. Er zal gezeild worden in vier verschillende categorieën (ook ‘Klassen’ genoemd) van zeilwagens. 

Tijdens het Europese Kampioenschap strandzeilen zullen dagelijks een vijftigtal vrijwilligers aan de slag zijn als koersdirectie, jury, medewerkers veiligheid, onthaal, catering enz… . 

Zeilwagens hebben hard zand nodig over een voldoende breed strand en dat is alleen het geval van drie uur voor tot drie uur na laag tij. Bij hoog tij kan er dus niet gezeild worden. 

 

DE PANNE is het belangrijkste zeilwagencentrum van België. Het is ook de bakermat van de zeilwagensport in de wereld. Er zijn 2 clubs. Er is een zeilwagenschool.

 Zeilwagenrijden is een buitenbeentje in de zeilsport, omdat er niet zoveel plaatsen zijn waar het kan beoefend worden. Voor de klassieke grote zeilwagens kan dat alleen op een voldoende groot zandstrand of in een woestijn of zoutvlakte.  Tegenwoordig wordt er ook op kleinere stranden gezeild met kleinere types zeilwagens. 

Een zeilwagenwedstrijd is een spectaculair gebeuren voor publiek en fotografen. In geen enkele andere zeilsport kan men zulke hoge snelheden halen. Zeilwagens kunnen tot drie maal de snelheid van de wind halen. De piloten proberen zo veel mogelijk snelheid te behalen en moeten hun wagen sturen over de hardste stukken van het strand en vooral zorgen dat ze hun snelheid niet verliezen. 

In Europa wordt met zeilwagens gereden in België, Nederland, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Denemarken, Ierland, Spanje, Portugal, Litouwen… . In de Verenigde Staten, in Zuid-Amerika (Argentinië) en in Australië wordt er ook gezeild op de uitgedroogde zoutmeren. Zelfs in Djibouti  (Afrika) is er zeilwagenactiviteit. 
 

Het strand van De Panne is buitengewoon geschikt voor zeilwagenwedstrijden. Het is  zeer breed en uitgestrekt en het is zeer betrouwbaar wat betreft berijdbaarheid. Op sommige stranden blijven er bij laag tij veel putten over op het strand. Ook zijn er in De Panne geen golfbrekers. 
Er wordt gezeild bij laag water. Het nat strand is goed hard en tot 400 meter breed. Er zijn natuurlijk wel de plassen die moeten vermeden worden. 

Een grote troef voor De Panne is het zeilwagencentrum, door de Gemeente De Panne gebouwd voor de zeilwagensport, in samenwerking met de twee zeilwagenclubs van De Panne, de Royal Sand Yacht Club en de jongerenclub De Krab. Het zeilwagencentrum ligt vlak aan het strand en heeft een loods, een technische ruimte en een gezellig clubhuis ... . De piloten uit het buitenland komen er zeer graag. Ook het niet-zeilende publiek is er altijd welkom.

De FISLY, de internationale vereniging voor zeilwagensport waarin landen van heel de wereld vertegenwoordigd zijn, heeft haar maatschappelijke zetel in het zeilwagencentrum te De Panne.
De Panne heeft eveneens een jongerenzeilwagenclub genaamd DE KRAB. Jongeren van De Panne en omgeving zijn er welkom om de sport te leren kennen. 
De Royal Sand Yacht Club heeft een zeilwagenschool waar iedereen met deze fantastische sport kan kennismaken. 
De zeilwagenschool laat jaarlijks zo’n 3.500 volwassenen en kinderen via initiatielessen kennis maken met de zeilwagensport op het strand van De Panne.  
Er zijn ook mogelijkheden voor mensen met een beperking.
 

De Belgische zeilwagenpiloten – Dames in de zeilwagensport 

Er zijn verschillende categorieën “klassen” genaamd die zullen zeilen op dit kampioenschap. Er wordt dan ook dikwijls gesproken over “kampioenschappen” omdat er in iedere klasse een winnaar is. 

Pannenaar Henri Demuysere zeilt in klasse 2. Hij heeft over de vele jaren een lange lijst met podiumplaatsen op Europese en Wereldkampioenschappen. 
 

Egon Plovier die opgroeide in De Panne en nu woont in Oostende werd reeds tweemaal wereldkampioen in klasse 3 en won op het kampioenschap in Nederland in 2019. Hij is een topfavoriet in deze klasse. 

Ivan Ameele van Middelkerke werd ook reeds Europees kampioen in het verleden. Hij maakt ook dit jaar kans op een podiumplaats in klasse 3, wat niet gemakkelijk zal zijn want de concurrentie in klasse 3 is zeer groot. 
 

Yann Demuysere zeilt in de Standartklasse. Hij behaalde een eerste plaats op het WK in 2010. 
 

In Standartklasse zeilt eveneens de Belg Thierry Kaisin (Brussel). Hij werd wereldkampioen in 2014 op het droog meer Smith Creek in Nevada –USA. 

In klasse 5 zal Mark Depauw – 10de op Europees kampioenschap vorig jaar – de Belgische kleuren verdedigen. 

Al sinds het eerste kampioenschap in 1963 zeilen ook vrouwen op de kampioenschappen.  Ze zeilen samen met de mannen in één en dezelfde wedstrijd.
Ze worden apart geklasseerd. Er zijn dus per klasse 2 winnaars. 

De vrouwen krijgen een klassement in het overall klassement (dames + heren), en bovendien in het damesklassement. De eerste vrouw in een klasse wordt Europees Kampioen Dames in die klasse. Het is al gebeurd dat de eerste vrouw sneller was dan de mannen. Zij wordt dan “overall” kampioen. De Franse Hélène Cazier werd in 2003 in klasse 3 Europees kampioen, vóór de best presterende man. 

 

Zeilwagens zijn snel en ecologisch

Soms geruisloos, steeds met eigen energie rijden de zeilwagens tot 3 keer de snelheid van de wind!! Hun energie is de wind! meer klimaatneutraal kan niet. 
Reeds lang is zeilwagenrijden de één van de snelste zeilsporten. 
Recent nog, op 14 april 2023, heeft Emirates Team New Zealand (4 x winnaar van de America’s Cup, ‘s werelds bekendste zeilwedstrijd) het snelheidsrecord voor zeilen op het land op 225,58 km per uur gesteld. Dit haalde de internationale pers.

De FISLY, de internationale vereniging voor zeilwagensport met maatschappelijke zetel in het zeilwagencentrum te De Panne, heeft het nieuwe snelheidsrecord gevalideerd.

De zeilwagens op het kampioenschap zullen niet zo snel gaan. Snelheden rond 100 km/uur zijn mogelijk in ideale omstandigheden. 

 

De Panne is de bakermat van de zeilwagensport. Het is dit jaar precies 125 jaar geleden dat de broers  Benjamin en François Dumont met een eerste zeilwagen op het strand van De Panne verschenen in 1898.

 De allereerste zeilwagenwedstrijd ter wereld had plaats in De Panne in 1909. Het is het begin van het zeilwagenrijden als sport. 

Willy Coppens leerde het zeilwagenrijden kennen via de Dumonts. Hij bouwde zijn eerste zeilwagen in 1908. Hij werd vliegtuigpiloot en een held in de Eerste Wereldoorlog. Zij specialiteit was het neerhalen van Duitse luchtballonnen. Toen hij in Houthulst neerstortte en overleefde kreeg hij de adellijke titel Willy Coppens d’Houthulst. Hij verloor toen een been waardoor hij de eerste zeilwagenpiloot werd met een beperking.  Het was ongepast hem voorbij te steken door je zeilwagen te duwen. 

De ROYAL SAND YACHT CLUB zal volgend jaar haar 100ste verjaardag vieren. Het is de oudste zeilwagenclub ter wereld. 

In de club is er een sectie HISTORIC SAND YACHTS INTERNATIONAL. Deze groepeert mensen die oudere zeilwagens rijklaar houden. De oudste nog rijdende zeilwagen werd gebouwd in 1913. 

In het gemeentehuis van De Panne staat een gerestaureerde zeilwagen gebouwd door François Dumont van omstreeks 1925. 

De Fransman Louis Blériot die in 1910 als eerste het kanaal overvloog met een vliegtuig bouwde eveneens zeilwagens. Deze konden aan huis besteld worden. 

Een bekende naam verbonden aan de zeilwagensport is deze van Robert Demuysere, die in 1968 te De Panne het Europees kampioenschap won en door een jarenlange inzet voor de bloei van de sport de ambassadeur werd van de zeilwagensport. Op 3 september 2023 krijgt de strandweg aan het zeilwagencentrum de naam “Robert Demuyserepad”. 
 

De toekomst - WWSV - FISLY

De Vlaamse zeilfederatie Wind en Watersport Vlaanderen bevestigt het belang van zeilwagenrijden binnen hun federatie.

Het zeilwagenrijden is complementair met de andere zeildisciplines. In de winter en tussenseizoenen wordt er niet gezeild op het water en dan zijn de stranden vrij om te zeilen.

In het zeilwagenrijden kan men zeilvaardigheden aanleren die nuttig zijn op het water.

Zeilwagenrijden is een fantastische discipline met traditie, historiek en veel gemotiveerde sporters en vrijwilligers.

WWSV wil de BLOKART-zeilers en zeilers met andere kleine zeilwagens een volwaardige plaats geven in de ontwikkeling van de sport langs de kust. Deze zeilwagens zijn zeer toegankelijk en hebben weinig plaats nodig.

Zeilwagenrijden biedt interessante mogelijkheden in het kader van G-sport. WWSV zet hierrond acties op.

FISLY Ranking. 
Ter gelegenheid van zijn 60ste verjaardag stelt FISLY een internationale ranglijst van piloten op onder de naam "International Ranking".

Het doel is de grote wedstrijden onder de aandacht te brengen en het hele jaar door een wedijver te creëren tussen piloten uit de hele wereld in elke klasse door hun prestaties in nationale, internationale, continentale en wereldkampioenschappen te waarderen.

De Internationale Vereniging voor Zeilwagensport (IVZW) –FISLY (Fédération Internationale de Sand and Land Yachting) - werkt internationaal verder aan de uitbouw van de sport.